1) Ändringar
Om kunden efter betalning av deposition och/eller hela resans pris vill göra ändringar avseende avreseort, resetidpunkt, resmål, hotell, resedeltagare etc., och förutsatt att resebyrån bekräftar att en sådan ändring är möjlig, gäller följande regler:
Vid ändringar av resor, som meddelats resebyrån och bekräftats av denna senast 60 dagar före den ursprungligen avtalade resdagen, har resebyrån rätt att kräva en ändringsavgift. Ändringsavgiften är beräknad mot bakgrund av det merarbete och de ökade utgifter som ändringen medför, dock minst SEK 250 per person.
Eventuella prisskillnader i förhållande till gällande prislista krävs av eller återbetalas till kunden.
Om ändringen enbart beror på att resans ursprungliga pris har fallit, är detta ej möjligt. Det är tillåtet att ändra sin resa till en annan hotellkategori, annat hotell, annan rumstyp, annat avresedatum eller dylikt, som inte är samma produkt som ursprungligen bokats. Vid ändring bortfaller samtliga tidigare rabatter.
Ändringsavgiften betalas samtidigt eller omedelbart efter ändringen, så att minst den fulla handpenningen på resan är betald.
För ändringar som nämnts ovan, som meddelats resebyrån och bekräftats av denna senare än 60 dagar före den ursprungligen avtalade avresedagen, är resebyrån berättigad att betrakta som avbeställning (jmf. nedanför) och ny bokning.
Vid ändring av resa, varpå det har beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ /extrasängsrabatt eller betalat tillägg för enkelrum eller dubbelrum som enkelt rum: Se nedan under 2c.
Observera att det i de flesta tillfällen inte är möjligt att ändra en paketresa på egen hand med hotell och reguljärflyg, då resan är baserad på specialpriser med flyg och hotell.
2) Avbeställning
2a) Kunden har rätt att avboka resan innan avresa. Researrangören kan i sådana tillfällen kräva en rimlig, standardiserad avbeställningsavgift som är fastställd med hänsyn till tidpunkten för avbeställningen samt paketresans karaktär. Kunden ska orienteras om sådana villkor såväl innan som vid reseavtalets ingående.
Observera att det i de flesta tillfällen inte är möjligt att avbeställa en paketresa på egen hand med hotell och reguljärflyg, då resan är baserad på specialpriser med flyg och hotell.
Vid avbeställning av resa till vilken biljett är utfärdad, gäller följande regler (avgifterna är per person, om inget annat anges):
1: Vid avbeställning senast 60 dagar innan avtalad resdag, uppkräver resebyrån en avgift på SEK 1 500 (Europa) respektive SEK 2300 för långtidsresor samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.
2: Vid avbeställning mellan 59 och 21 dagar till den avtalade resdagen, beräknar resebyrån en avgift på 60 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.
3: Vid avbeställning mellan 20 och 7 dagar till den avtalade resdagen, beräknar resebyrån en avgift på 80 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.
4: Vid avbeställning mindre än 7 dagar till den avtalade avresedagen, beräknar resebyrån sig en avgift på 100 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.
5: Vid avbeställning av flygresa med reguljärflyg, och då resebyrån inte kan få flygbiljetten refunderad av flygbolaget, har resebyrån rätt att beräkna vad som motsvarar flygbiljettens pris utöver de normala avgifterna samt deposition och ev. betalda avgifter. Researrangören ska dokumentera gentemot kunden att flygbiljetten inte kan refunderas.
Vid för sen incheckning eller vid kundens frånvaro utan avbeställning, har kunden inga krav på återbetalning av någon del av sin inbetalning. Frånvaro eller för sen incheckning betraktas som en avbokning av hela resan.
2b)
Kunden kan avbeställa sin resa före resans start, om det på resmålet eller i omedelbar närhet av detta, förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga, smittsamma sjukdomar eller andra ingripande händelser som innebär en överhängande fara för resenärens liv eller hälsa.
Om sakkunniga myndigheter avråder från resa till det aktuella området under den aktuella semesterperioden, kommer villkoren för avbeställning normalt anses som uppfyllda. Vidare anses villkoren för kundens avbeställningsrätt som utgångspunkt uppfyllda, om den aktuella händelsen i övrigt, på tillräckligt objektiva grunder, anses som tillräckligt dokumenterade.
Avbeställningsrätten kan inte åberopas, om kunden vid avtalets ingående hade kännedom om den aktuella händelsen eller om händelsen var allmänt känd. I tillfälle av kundens avbeställning som grundar sig på de angivna händelserna har kunden rätt till återbetalning av samtliga belopp som är betalda enligt avtalet.
Återbetalning ska ske utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter resenärens avbeställning av resan.
2c)
Om en slutbetald resa, som beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ extrabäddsrabatt, ändras eller avbeställs av resenären, refunderas det inbetalda beloppet med avdragen rabatt för respektive 3:e/4:e/5:e/6:e person samt övriga avdrag och avgifter. Är resan inte slutbetald, kommer priset för övriga resenärer ökas med rabatten. Detsamma gäller, om en avbeställning eller ändring medför, att kunden efterföljande ska ha enkelrum eller dubbelrum som enkelrum.
Det kan gälla speciella regler för ändring och avbeställning av gruppresor.
3) Överlåtelse av resa
Resenären kan överlåta paketresan till vem som helst som uppfyller alla villkor i avtalet, om resenären har meddelat arrangören om överlåtelsen i skälig tid och senast 7 dagar före resans början. Detta gäller dock inte om överlåtelsen eller namnändringen inte accepteras av de samarbetande reguljärflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna.
Meddelande till arrangören om överlåtelse måste göras på ett varaktigt medium; dvs. skriftligt, till exempel via e-post. Telefoninformation om överlåtelsen är inte giltig.
Observera också att en viss handläggningstid kan inträffa vid överlåtelse. Uppgifter om namnet på den eller de kunder som resan överlåts till ska finnas tillgänglig senast 7 dagar före avresa.
Vid överlåtelse åligger det resans överlåtare att se till att den som resan överlåts till får all information som arrangören har meddelat den ursprungliga kunden.
Arrangören kan ta ut en expeditionsavgift för överlåtelsen/namnändringen. Avgiften är 250 SEK. Vid flera förfrågningar om överlåtelse m.m. av samma resa beräknas och betalas expeditionsavgiften per person/per förfrågan.
Om samarbetande parter - reguljärflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna - också kräver en ändringsavgift kan arrangören ta ut detta utöver expeditionsavgiften.
Arrangören ska kunna tillhandahålla överlåtaren underlag för de kostnader som blir följden av överlåtelsen. Dessa kostnader får inte vara orimliga och får inte överstiga arrangörens verkliga kostnader.
Överlåtaren av paketresan och den som har överförts paketresan är båda ansvariga för betalning av eventuella utestående belopp och för eventuella rimliga och dokumenterbara kostnader som följer av överföringen.
Försäkringar kan inte överlåtas till andra.
C. Avbeställningsförsäkring
Arrangören ska vid avtalets ingående informera kunden om möjligheterna och villkoren för att köpa en avbeställningsförsäkring.
FolkeFerie.dk samarbetar med Gouda Reseförsäkring omkring avbeställningsförsäkring, reseförsäkring samt seniorförsäkring. Avbeställningsförsäkringen ska vara tecknad och betald senast när bokningen av resan är bindande.
Vid avbeställning ska avbokning av resan/delarrangemanget snarast göras hos arrangören.
För fullständiga villkor, samt för att teckna försäkring, hänvisas till Goudas Reseförsäkring.